История на парфюмите

11 важни момента от историята на парфюмите

  • Ароматите най-добре събуждат спомените и ви пренасят на друго място. Всеки от нас се среща с хиляди аромати, които се запомнят по различен начин, предизвикват приятни чувства и събуждат забравени спомени. Това може да бъде ароматът на чисто пране, сочни праскови, окосена трева, бебешка пудра, ванилия ...
  • Ароматите на цъфтящи ливадни цветя, билки, борова или изгорена дървесина са очаровали човечеството от древни времена. Древните димни ритуали стоят в основата на думата парфюм (per fumum - чрез дим). В Библията Ной също благодари на Бог, че го е спасил от Големия потоп като изгаря кедър и смирна.
  • Първият парфюм е тамяна, който е използван от египтяните преди 5000 години, последван от древните араби, гърци, индийци и римляни. С течение на времето хората започват да създават ароматни мехлеми и издигат ароматите в символ на висок социален статус.
История на парфюмите: Chanel No. 5
  • Арабите се считат за първите създатели на парфюми в днешната им течна форма. Те успяха да подобрят вече познатата техника на дестилация и да произведат чисто етерично масло. Известният арабски лекар Ибн Син (Авицена) е направил все още така желаната розова вода около 1000 г. сл. Хр.
  • В Европа, след края на Римската империя, парфюмерията също претърпява крах. Кръстоносците отново донесли ароматната вода тук през 11 и 12 век. По това време Гилдията на парфюмеристите, основана от крал Филип Август през 1190 г., получава първата концесия за парфюмерия във Франция.
  • Първият модерен парфюм е създаден през 1370 г. в Унгария по искане на кралица Елизабет. Така наречената унгарска вода, базирана на розмарин и лавандула, става известна в цяла Европа. Пионерът на европейските парфюми на алкохолна основа се използва векове наред преди да се появи одеколона.
  • От 1533 г. италианецът Рене ле Флорентен става личен парфюмерист на кралица Катрин Медичи, който работи успешно във Франция. Той е бил собственик на магазин за парфюми на моста Pont au Change, последван по-късно и от други производители на парфюми. По това време започва историята си и парфюмния град Грас в регион Прованс, Франция.
  • В Англия парфюмите се разпространяват в края на 16 век. Кралица Елизабет I издава заповед да се използва парфюм от всички на обществени места, защото тя не харесвала неприятните миризми. В тази епоха английските благороднички смесват личните си парфюми.
  • През 17-ти и 18-ти век почти всичко е парфюмирано във френския двор - за прикриване на неприятни миризми. Крал Луи XV е настоявал ежедневно да се сменят пищните аромати в стаите му. Известните парфюми на мадам де Помпадур струват половин милион франка годишно.
  • Революцията в развитието на парфюмите е белязана през 1709 г. с появата на одеколона(кьолнска вода), кръстена на гр. Кьолн, откъдето произхожда. Одеколон с цитрусови плодове, лавандула и розмарин представя желанието на компанията да предлага по-леки и свежи парфюми. И до днес оригиналният одеколон се предлага и почита в немската парфюмерия.
  • Златната ера на парфюмерията настъпва през 19-ти век. Пиер Франсоа Паскал Герлен отваря магазин в Париж, откъдето по това време си купува сметана. Откриването на ароматни синтетични вещества направи възможно намаляването на разходите и разпространението на парфюмите. Средната класа също започва да се парфюмира ентусиазирано ...

Guerlain

Основни събития в историята на парфюмите през 20 век

1917:  Появата на семейство шипрови парфюми

В началото на 20-ти век се появява легендарните шипрови аромати, съчетаващи в себе си дъбов мъх, пачули и цитрусови плодове и бергамот. Пионерът на съвременната парфюмерия, Франсоа Коти, създава своята компания през 40-те години на миналия век, която е базирана в Ню Йорк от 1922 г. и все още е световен лидер в бранша.

20-те години: Chanel No. 5 – част от стила на облеклото

Chanel No. 5 е създаден през 1921 година. Той е най-известният парфюм в света. Емблематичният флорално-дървесени нотки с алдехиди, иланг-иланг, ирис, жасмин, роза, кехлибар, сандалово дърво и ванилия, очарова милиони жени, особено през 50-те години, включително секси актрисата Мерилин Монро.

70-те години: Революция на парфюмите в Америка

С появата на пазара на Revlon Charlie започва революция на парфюмите в САЩ през 1973 г., която след това се разпространява по цял свят. Парфюмите се предлагат на пазара днес в много варианти. Провокиращите реклами на парфюми от 70-те години също дават началото на масовото търсене сред мъжете и правят парфюмите достъпни за всички.

80-те години: Популярността на пищните парфюми

Christian Dior Poison (1985), опияняващ аромат за смели жени, допълва подходящо обемните прически и подплънките през 80-те години на миналия век. Тази експлозия на чувственост се превърна в най-добрия парфюм за жени през 1987 г. и през 2000 г. влезе в Залата на славата на FiFi.

1990–1994: Тоалетна вода и унисекс стил

Тоалетната вода L´Eau D´Issey постигна огромен успех през 1992 г., съчетавайки аромат на зеленина, аромат на цветя и влажни гори. Две години по-късно на пазара излиза парфюм CK One. Той е първият унисекс парфюм, подходящ както за жени, така и за мъже.

1995: Началото на гурме ароматите

Марката Thierry Mugler радва потребителите по цял свят със своите характерни парфюми в гурме стил. Първият парфюм Angel (1992), съчетава ароматни акорди от пралина, шоколад и пачули, се превръща в легенда. Той винаги блести на модното небе като най-ярката звезда и все още привлича нови почитатели.

Eau de Parfum 85 ml ТЕСТЕР
52,60 лв
(618,82 лв / 1 l)
Отстъпка 46 %  46 % Black Days %
Eau de Parfum 125 ml
57,80 лв
(462,40 лв / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
132,50 лв
(1 325,00 лв / 1 l)
Отстъпка 6 %  6 % Black Days %
Eau de Parfum 100 ml
80,70 лв
(807,00 лв / 1 l)
Отстъпка 67 %  67 % Black Days %
Eau de Parfum 75 ml
48,50 лв
(646,67 лв / 1 l)
Отстъпка 58 %  58 % Black Days %
Eau de Parfum 100 ml
92,80 лв
(928,00 лв / 1 l)
Отстъпка 19 %  19 % Black Days %
Eau de Parfum 100 ml ТЕСТЕР
126,40 лв
(1 264,00 лв / 1 l)
Отстъпка 49 %  49 % Black Days %
Eau de Toilette 75 ml
44,80 лв
(597,33 лв / 1 l)
Отстъпка 63 %  63 % Black Days %
Eau de Toilette 150 ml
54,00 лв
(360,00 лв / 1 l)
Eau de Toilette 5 ml
4,00 лв
(800,00 лв / 1 l)
Отстъпка 27 %  27 % Black Days %
Eau de Toilette 100 ml
47,30 лв
(473,00 лв / 1 l)
Отстъпка 22 %  22 % Black Days %
Eau de Parfum 100 ml
138,20 лв
(1 382,00 лв / 1 l)
Отстъпка 36 %  36 % Black Days %
Eau de Toilette 75 ml
61,80 лв
(824,00 лв / 1 l)
Отстъпка 63 %  63 % Black Days %
Eau de Toilette 100 ml
39,70 лв
(397,00 лв / 1 l)
Отстъпка 50 %  50 % Black Days %
Eau de Parfum 75 ml
95,40 лв
(1 272,00 лв / 1 l)
Отстъпка 35 %  35 % Black Days %
Eau de Parfum 100 ml
72,40 лв
(724,00 лв / 1 l)
Отстъпка 4 %  4 % Black Days %
Eau de Toilette 100 ml
187,20 лв
(1 872,00 лв / 1 l)
Отстъпка 39 %  39 % Black Days %
Eau de Toilette 300 ml
101,30 лв
(337,67 лв / 1 l)
Eau de Parfum 125 ml ТЕСТЕР
65,00 лв
(520,00 лв / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
20,40 лв
(204,00 лв / 1 l)
Отстъпка 49 %  49 % Black Days %
Eau de Toilette 100 ml
117,90 лв
(1 179,00 лв / 1 l)
Отстъпка 54 %  54 % Black Days %
Eau de Toilette 200 ml
74,10 лв
(370,50 лв / 1 l)
Отстъпка 9 %  9 % Black Days % -20% с код: BF20 -20% с код: BF20 2 подаръка над 155 лв 2 подаръка над 155 лв
Eau de Parfum 50 ml
222,50 лв
(4 450,00 лв / 1 l)
Отстъпка 51 %  51 % Black Days %
Eau de Toilette 100 ml
55,90 лв
(559,00 лв / 1 l)
Отстъпка 9 %  9 % Black Days % -20% с код: BF20 -20% с код: BF20 2 подаръка над 155 лв 2 подаръка над 155 лв
Eau de Parfum 25 ml
148,10 лв
(5 924,00 лв / 1 l)
Отстъпка 48 %  48 % Black Days %
Eau de Toilette 50 ml
41,90 лв
(838,00 лв / 1 l)

Развитие на парфюмите през 21 век

Пазарът на парфюми започва своето бързо развитие от 60-те години. Парфюмите често се споменават от известни личности, а тяхната популярност нараства с телевизиониите реклами, които се излъчват по това време. Производителите реагират незабавно на промените в начина на живот и модните тенденции и създават уелнес, унисекс и спортни аромати. Включват в състава на парфюмите все повече естествени съставки и създават отделна категория аромати - т.нар. нишови парфюми, предназначени за взискателни индивидуалисти.

Потребителите също имат думата. Вместо скъпи и обикновено тежки парфюми, те все повече предпочитат по-леките тоалетни води. Благодарение на достъпните цени, могат да разполагат с цялата колекция и да избират според настроението си различен аромат. През втората четвърт на 21 век стават популярни дървесните парфюми с различни ароматни дървесини, с наситен аромат на роза и модерните фужерни парфюми.

Страхотно е, че днес всеки може да си избере подходящ парфюм - без да се подчинява на общите модни тенденции.

КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПАРФЮМ

Lancome La Vie Est Belle

Интересни факти от историята на парфюмите

Знаете ли, че жените имат по-добро обоняние от мъжете? Те го развиват още от праисторически времена. Нуждаели са се от по-чувствителен нос от мъжете, за да ловуват, за да намират плодове и да приготвят храна. Токсичната или развалена храна може да отрови цялата общност ...

Искате ли да ухаете като известната египетска царица Клеопатра, която успява да омагьоса дори могъщия Цезар? Нейното тайно оръжие са били ароматните масла от смирна, канела, кардамон, лотос, ирис, майорана и шафран.

Парфюмите също се използват интензивно от императрица Жозефина, съпругата на френския военачалник и държавник Наполеон, най-голямата любов в живота му. Будоарът, в който тя е живяла, е ухаел на парфюмите ѝ 60 години след смъртта ѝ през 1814 г.

Оригиналният одеколон е разработен през 1709 г. от Джовани Мария Фарина. 100 години по-късно марката е закупена от Фердинанд Мюленс, но след съдебен спор той трябва да преименува аромата. И тогава той е наречен "4711", според номера на къщата му в Кьолн.

В Чехословашката социалистическа република голяма популярност придобива парфюм с цветя от горещите извори Карлови Вари - момина сълза, карамфил или теменужки, който се произвежда от 60-те години на миналия век. Парфюмите "Tuzex" стават общодостъпни едва след 1989 г.

До 70-те години мъжете ползват само одеколон и афтършейв. Промяната е причинена от шокираща рекламна снимка от 1971 г., на която Yves Saint Laurent позира гол, с бутилка от първия мъжки парфюм YSL.

През миналия век парфюмеристите разполагаха с около 150 естествени съставки, сега с около 400. От 19 век обаче те използват и изкуствени съставки, така че съвременните специалисти работят с около 3000 съставки.

Днес сравнително малко хора се занимават с парфюмерийно изкуство. По света има само 200 до 300 истински професионалисти. Освен безспорния си талант за създаване на парфюми, парфюмерите също трябва да учат години наред в специални институти в Париж.

Желаете ли да разберете повече?

Доставка:
Сертификати:
Made with by PragueBest