В началото на 20-ти век се появява легендарните шипрови аромати, съчетаващи в себе си дъбов мъх, пачули и цитрусови плодове и бергамот. Пионерът на съвременната парфюмерия, Франсоа Коти, създава своята компания през 40-те години на миналия век, която е базирана в Ню Йорк от 1922 г. и все още е световен лидер в бранша.
Chanel No. 5 е създаден през 1921 година. Той е най-известният парфюм в света. Емблематичният флорално-дървесени нотки с алдехиди, иланг-иланг, ирис, жасмин, роза, кехлибар, сандалово дърво и ванилия, очарова милиони жени, особено през 50-те години, включително секси актрисата Мерилин Монро.
С появата на пазара на Revlon Charlie започва революция на парфюмите в САЩ през 1973 г., която след това се разпространява по цял свят. Парфюмите се предлагат на пазара днес в много варианти. Провокиращите реклами на парфюми от 70-те години също дават началото на масовото търсене сред мъжете и правят парфюмите достъпни за всички.
Christian Dior Poison (1985), опияняващ аромат за смели жени, допълва подходящо обемните прически и подплънките през 80-те години на миналия век. Тази експлозия на чувственост се превърна в най-добрия парфюм за жени през 1987 г. и през 2000 г. влезе в Залата на славата на FiFi.
Тоалетната вода L´Eau D´Issey постигна огромен успех през 1992 г., съчетавайки аромат на зеленина, аромат на цветя и влажни гори. Две години по-късно на пазара излиза парфюм CK One. Той е първият унисекс парфюм, подходящ както за жени, така и за мъже.
Марката Thierry Mugler радва потребителите по цял свят със своите характерни парфюми в гурме стил. Първият парфюм Angel (1992), съчетава ароматни акорди от пралина, шоколад и пачули, се превръща в легенда. Той винаги блести на модното небе като най-ярката звезда и все още привлича нови почитатели.
Пазарът на парфюми започва своето бързо развитие от 60-те години. Парфюмите често се споменават от известни личности, а тяхната популярност нараства с телевизиониите реклами, които се излъчват по това време. Производителите реагират незабавно на промените в начина на живот и модните тенденции и създават уелнес, унисекс и спортни аромати. Включват в състава на парфюмите все повече естествени съставки и създават отделна категория аромати - т.нар. нишови парфюми, предназначени за взискателни индивидуалисти.
Потребителите също имат думата. Вместо скъпи и обикновено тежки парфюми, те все повече предпочитат по-леките тоалетни води. Благодарение на достъпните цени, могат да разполагат с цялата колекция и да избират според настроението си различен аромат. През втората четвърт на 21 век стават популярни дървесните парфюми с различни ароматни дървесини, с наситен аромат на роза и модерните фужерни парфюми.
Страхотно е, че днес всеки може да си избере подходящ парфюм - без да се подчинява на общите модни тенденции.
Знаете ли, че жените имат по-добро обоняние от мъжете? Те го развиват още от праисторически времена. Нуждаели са се от по-чувствителен нос от мъжете, за да ловуват, за да намират плодове и да приготвят храна. Токсичната или развалена храна може да отрови цялата общност ...
Искате ли да ухаете като известната египетска царица Клеопатра, която успява да омагьоса дори могъщия Цезар? Нейното тайно оръжие са били ароматните масла от смирна, канела, кардамон, лотос, ирис, майорана и шафран.
Парфюмите също се използват интензивно от императрица Жозефина, съпругата на френския военачалник и държавник Наполеон, най-голямата любов в живота му. Будоарът, в който тя е живяла, е ухаел на парфюмите ѝ 60 години след смъртта ѝ през 1814 г.
Оригиналният одеколон е разработен през 1709 г. от Джовани Мария Фарина. 100 години по-късно марката е закупена от Фердинанд Мюленс, но след съдебен спор той трябва да преименува аромата. И тогава той е наречен "4711", според номера на къщата му в Кьолн.
В Чехословашката социалистическа република голяма популярност придобива парфюм с цветя от горещите извори Карлови Вари - момина сълза, карамфил или теменужки, който се произвежда от 60-те години на миналия век. Парфюмите "Tuzex" стават общодостъпни едва след 1989 г.
До 70-те години мъжете ползват само одеколон и афтършейв. Промяната е причинена от шокираща рекламна снимка от 1971 г., на която Yves Saint Laurent позира гол, с бутилка от първия мъжки парфюм YSL.
През миналия век парфюмеристите разполагаха с около 150 естествени съставки, сега с около 400. От 19 век обаче те използват и изкуствени съставки, така че съвременните специалисти работят с около 3000 съставки.
Днес сравнително малко хора се занимават с парфюмерийно изкуство. По света има само 200 до 300 истински професионалисти. Освен безспорния си талант за създаване на парфюми, парфюмерите също трябва да учат години наред в специални институти в Париж.